Followers

Monday 27 June 2011

jom urus DUIT

semua orang ada duit kan..tapi selalu tak boros guna duit?pikir-pikirkan lah..kadang-kadang kita terlupa nak simpan duit maklumlah bila ada je barang yang kita tengok pastu berkenan and terus beli..
ada x korang macam tu??ha kalau tak hati-hati habis pulak duit tu..
sini pip ada beberapa tips lah nak tolong korang-korang..


1- rancang pembelian korang.
kajian ada buat 22% terutamanya adukt selalu tak plan apa yang diaorang nak belanja..korang tersenarai tak dalam ni?if yes start planning now..

2- simpan untuk retirement.
kita kenalah pikir untuk masa depan..tak boleh pikir untuk masa sekarang aja..nanti korang dah tua tak ada duit nak makan..sapa yang susah..dan kena simpan juga untuk emergency..kot-kot ada perkara yang tak dapat nak dielakkan..jadi kena buat..ingat!!

3- potong aja credit card.
yang ni kepada sesiapa yang ada credit card..setengah orang dia cakap ada credit card makna ye kaya..huh..sapa yang cakap..tu banyak hutang sebenarnya..sebelum nak mohon korang kena pikir patut ke nak guna credit card..


4- pinjam secara berjimat.
sebelum nak pinjam duit dekat mana-mana kena kaji dulu..kena tengok berapa tempoh dan interest yang kena bayar..and ambil yang terbeak..


5- hidup kena ada makna.
yang ni paling susah sebab korang kena sentiasa tetap dengan cara penyimpanan korang..spent wisely.kena tahu apa yang patut dibeli..ha kalau ada duit janganlah simpan untuk saving aja..buatlah juga untuk beli barang-barang yang korang suke..

banyak gak tips ni bagi..if korang tak tahu nak manage your money wisely apa kata bagi dekat pip aja..ok??hehhe
btw u r freely to comment and be follower..

trimas baca entri sampai habis.dah komen ke?dah ea..thanx

0 0..orang yg menyepit:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mari click

Related Posts with Thumbnails